رضا عبدالعال… الكؤوس اتسيحت اللي باعها بقى ملياردير


علق رضا عبد العال لاعب الزمالك والأهلي الأسبق، على أزمة سرقة كأس الأمم الأفريقية من مقر اتحاد الكرة المصري، قائلًا إنها حدثت خلال اقتحام مقر اتحاد الكرة في عام 2013، متوقعا أن يكون هذا الكأس تم صهره “تسييحه” وبيعه، وأن بائعيه الآن مليارديرات.

وأضاف عبد العال خلال مداخلة هاتفية مع الإعلامي معتز الدمرداش مقدم برنامج “90 دقيقة” عبر شاشة المحور: “الناس كانت نايمة في العسل الفترة اللي فاتت لما استلمت اللجنة الخماسية واتحاد هاني أبو ريدة، لازم الملف ده يتفتح تاني وإحنا نعرف راحت فين ومين سرقها”.

وتابع أن الانفلات الأمني أدى إلى نشوب هذه الأزمة وعدم التحقيق في الواقعة، داعيًا إلى فتح ملف اقتحام اتحاد الكرة، وبخاصة أن الدولة المصرية استعادت قوتها واستطاعت فتح ملف تعديات البناء، وغيره من الملفات المسكوت عنها.

وشدد على أنه لا بد من جرد اتحاد الكرة وإثبات ضياع ما فقدته مصر من كؤوس ودروع: “ممكن يكون ناس مسؤولة في اتحاد الكرة لها يد في الموضوع ده وإن الدهب باع واتسيح بعد ما الموضوع هدي، لأن الموضوع فيه دهب يعني فيه فلوس، مش هنلاقي الكؤوس دي تاني، اتسيحت وهوب طارت في الهواء، واللي سيح الكؤوس دول ممكن يبقى ملياردير دلوقتي”.

اترك تعليقا

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

eXTReMe Tracker
انتقل إلى أعلى